All informasjon om turneringen, sånn som registrerte spillere, partier, resultater, rangeringskriterier, betenkningstid, ratingkategori mm ligger i turneringsfilen din (*.TRX). Pass på at alt dette er korrekt registrert.i bildet turneringsinformasjon !
Nasjonal rapportering
Norge har ikke lenger et lokalt ratingsystem men NSF aksepterer at rating og GrandPrix rapportering leveres som trx fil..
Fide rapportering
Også innrapportering av FIDE-rating gjøres på denne måten via NSF. Du trenger ikke sende med eksportfilen som TS lager, det gjør NSF.
Forberedelser:
Turneringer som skal rates må meldes inn til fide i god tid (2 uker) før turneringsstart. Dette gjør sjakkforbundet men du som arrangør må sende inn et skjema til NSF. Det kan gjøres manuelt her men når du likevel har lagt alt inn i TurneringsService er det enklest å sende inn herfra. Fyll ut og klikk send.

Rapportering
Vanligvis sender man inn rapport når turneringen er ferdig. Det gjøres enkelt slik:

Følg instruksjonene på skjermen.
Alle registrerte data vil da gjennomgås av TurneringsService og du vil få melding om eventuelle feil og mangler som må rettes opp før innrapportering. Hvis du får melding om "busy processing ratinglists", betyr det at TS jobber i bakgrunnen med å oppdatere listene. Det kan ta noen minuitter. Lukk da bildet (eller gå tilbake ved å klikke "forrige") og prøv rapportering på nytt etter 1-5 minutter.

Spillere med røde kryss må det gjøres noe med før innsending blir mulig. De må identifiseres med enten fide-ID eller fødselsdato hvis det er en tidligere uregistrert spiller.
Spillere med spørsmålstegn er OK hvis det er en tidligere uregistrert spiller.De blir da identifisert og opprettet hos fide ut fra fødselsdato.
Når alt er OK, vil TurneringsService selv overføre filen til forbundet. Du trenger ingen epost-konto eller ferdigkonfigurert epost program på maskinen for at denne funksjonen skal virke. Tilkopling til Internet er alt som trengs.
Når turneringen er ferdig, er det altså ETT KLIKK eller to, som mangler for å gjøre unna alt "papirarbeidet"! Det er mao ingen grunn til treg innrapportering!
(Epost adressen som rapporten sendes til, kan endres under Vedlikehold - innstillinger.)
Lange turneringer
Hvis turneringen som går over flere måneder, vil FIDE kreve midlertidige rapporter av runder spilt så langt. Du kan velge hvilke runder og hvilke disipliner (lyn, hurtig, langsjakk) som skal rapporteres. TS vi foreslå å utelate runder som er rapportert før. Samme runde må ikke sendes inn flere ganger.